Slik fant Ludenso ut at brukerne deres var elever
Da Ludenso videreutviklet sin populære AR-maske ante de ikke hvem hovedkundene skulle være. Det fant de ut gjennom en brukerundersøkelse og en produktpilot.
-Det var ubehagelig å være i en fase hvor vi ikke visste hvem kunden skulle være, sier markedsansvarlig Ingrid Skrede i Ludenso.
MagiMask er en Augmented Reality (AR)-maske med en linse som skaper en seeropplevelse tilsvarende en 100-tommers tv. Det som begynte som et fysisk produkt til bruk med mobilen, ble etter hvert et komplett AR-verktøy med et økosystem av applikasjoner.
Da MagiMask ble lansert på folkefinansieringstjenesten Kickstarter høsten 2018, fikk Ludenso raskt bekreftet at produktet var noe markedet ville ha.
-Problemet var bare at vi ikke visste hva det markedet var. Til tross for positive tilbakemeldinger hele veien var det fortsatt uklart om vi skulle være et salgsselskap for arkitekter, samarbeide med eiendomsfolk og designere, eller noe helt annet, sier Skrede.
Det skulle vise seg å være noe helt annet.
Den søkende fasen
For å forstå kundegrunnlaget bedre sendte Ludenso en undersøkelse til alle som hadde bidratt på Kickstarter, folk de visste var interessert i produktet. Svarene de fikk overrasket: Flertallet var utviklere og programmerere. Selv om Ludenso ikke umiddelbart fikk svar på markedssegmentene sine, fikk de knyttet til seg flinke folk som ønsket å utvikle programvare til masken.
-Mye arbeid legges ned uten å vite om det faktisk bærer frukt. Det finnes hverken evig tid eller penger, særlig ikke for en gründerbedrift, så vi var nødt til å bli strenge med oss selv, sier Skrede.
Ludenso
Startet som MovieMask – utviklet seg til MagiMask – en maske som gir altoppslukende filmopplevelser. MagiMask er et AR-verktøy for å skape egne kreasjoner i AR, og utforske egne skaperverk.
Deler kontor med andre grundere i kontorfellesskapet STARTUP LAB i Forskningsparken.
3 fulltids ansatte + 4 deltidsansatte (Trondheim + utviklere i India) + 4 interns (3 AR-utviklere, og en forretningsutvikler)
Det begynte med en fysisk maske for bruk med mobilen – utviklet av to studenter ved NTNU i 2016. Etter å observert bevegelser i markedet og store teknologigiganter lansere muliggjørende løsninger basert på AR, og gjennom å samarbeide med gode utviklere, vokste produktet til å bli et AR-verktøy med tilhørende applikasjoner.
Ludenso gjennomførte en strategisamling der de tvang seg selv til å løfte blikket og fokusere, og ble enige om når de skulle være ute av den søkende fasen og hvem de skulle ha snakket med før den tid. Undersøkelsen satte også i gang en strøm av dialoger med andre interessenter: produktutviklere, arkitekter, designere og større selskap. De holdt kurs for konsulenthus og Kulturdepartementet. Gjennom undersøkelsen kom de også i kontakt med en privat skole. De hadde en idé om at masken kunne være bra for utdanningssegmentet, og iverksatte en pilot på barneskoleelevene.
Vendepunktet og fremtiden
Skolepiloten fikk god respons. Og også andre aktører i utdanningssektoren viste interesse. Gjennom en utdanningskonferanse i regi av Microsoft kom de i kontakt med rektorer, lærere, kommuner og forlag som banet veien videre for Ludenso, som nå har satt utdanningssektoren som hovedmarked.
-AR er en dyr teknologi, og gjennom å introdusere teknologien i skolen tilgjengeliggjør vi en ellers utilgjengelig teknologi for de som skal skape fremtiden. Her får vi barn til å ikke bare konsumere digitalt innhold, men også skape og utforske det de har skapt, sier Skrede.
I 2020 skal den nye læringsplanen gi skoler stor frihet i anvendelsen av nye digitale læremidler og verktøy. Dette er en mulighet for Ludenso til å komme inn i et marked med et skreddersydd produkt. Noen skoler står klare selv før fagfornyelsen trer i kraft. Skrede forteller at Ludenso jobber med å skalere produktet, og utvikle en løsning inn mot også den offentlige skolen:
-Det er krevende å identifisere det optimale markedssegmentet. Man vet ofte ikke hva det er når man hopper i det – fordi det skjer gjennom dialog med markedet. En må være agil og ikke låse seg i en retning, lytte til markedet og være litt uredd.
Tre kjappe
Hva lærte dere av arbeidet som dere tar med dere videre?
Man må snakke med brukere og kunder, for du kan ikke drive innovasjon i et vakuum. Man må skape noe noen har lyst på og er villig å betale for. Måten du finner ut av det er å prøve å selge. Være tilstede når produktet er i bruk. Se hvordan de faktisk brukes for å se forbedringsmuligheter og hva som fungerer godt.
Hva ville dere gjort annerledes om dere kunne starte på nytt nå?
Det er fristende å si at vi skulle gått rett på utdanning. Samtidig hadde vi da ikke hatt den kunnskapen vi nå har fått. Vi kunne vært flinkere til å gjøre intervjuer og snakket med flere før Kickstarter-kampanjen – vi ble jo overrasket over hvem Kickstarter-kundene våre var.
Hva kan andre lære av dette?
At en skal være komfortabel med usikkerhet. Hvis du er bombesikker fra start uten test og prøving, da ville jeg blitt nervøs. Man må gå ut av sin egen boble og utfordre tankene en har. Og så er det viktig med personlig motivasjon, en skal ikke bare følge pengene, men følge hjertet. Det er viktig å snakke om åpent i teamet om hvorfor er vi her; hva er hensikten; og hva skal vi tenke på fremover?
DigitalNorway Community
For å lære mer om mulighetene i å ta i bruk ny teknologi, kan du bli med i DigitalNorway Community – et nettsamfunn der du som interesserer deg for, jobber med, eller er nysgjerrig på digitalisering kan dele tanker, kunnskap, erfaringer, utfordringer og spørsmål med likesinnede. Klikk her for å registrere deg.