– Man kan få en helt ny forretningsidé allerede i workshopen
Hvordan jobbe effektivt med kundedrevet innovasjon? Det lærer du om i en ny workshop som er del av Fasilitatoren fra DigitalNorway.
– Det å ta i bruk nye måter å jobbe i produkt- og tjenesteutvikling gir veldig ofte aha-opplevelser, og pleier å gi ny fart og retning til innovasjonsarbeidet i bedriften, sier Dragana Trifunovic i DigitalNorway.
Sammen med Christian Albertsen leder hun Fasilitatoren, et nytt workshop-basert kurstilbud for små og mellomstore bedrifter (SMB-er), hvor stikkordet er anvendt kunnskap.
Et av de første tilbudene i Fasilitatoren blir en workshop i kundedrevet innovasjon, som nå er åpen for påmelding.
– Dette handler helt enkelt om å lytte til kundene for å finne ut hvilke behov de har, for så å ta denne lærdommen ut i nye ideer og forretningsmodeller, sier Trifunovic.
– Glemmer kundeperspektivet
Kurstilbudene i Fasilitatoren er utviklet med støtte fra Stiftelsen Teknologiformidling, i samarbeid med flere av landets ledende fagmiljøer – inkludert flere av DigitalNorways eiere og samarbeidspartnere. Blant disse er Posten.
En som kjenner verdien av kundedrevet innovasjon er Alexander Haneng, direktør for digital innovasjon i Posten og Bring.
– Ofte blir man veldig innadvendt og ser ting fra innsiden. Da glemmer man kundeperspektivet, sier Haneng.
Hos Posten kan innsikter komme blant annet fra tilbakemeldinger hos kundeservice eller til postbud, men også fra å ta for seg kundereisen steg for steg.
– Vi tegner opp alle kontaktpunktene mellom oss og kunden, alt fra telefon og e-post til nettside. For hvert steg ser vi på hvordan det oppleves – hva er smertepunktene? Er noe frustrerende? Hvordan løser vi det?
Ved å jobbe slik har Posten for eksempel kommet fram til pakker som kan sendes rett fra postkassen og digitale frimerker – som begge sparer kundene for flere turer til Posten eller Post i butikk.
Denne metodikken er ikke bare forbeholdt store selskaper. Haneng nevner netthandel-ekspert Marte Kloumans huleboertest som et eksempel på lavthengende frukt for de fleste bedrifter som ønsker å forbedre kundereisen.
– Ta opp mobilen og åpne nettsiden til firmaet ditt. Vis siden i fem sekunder til en person som aldri har sett den før og spør «hva selger vi?».
Les mer: Slik bygger Posten digitale løsninger for å møte fremtiden – og kundenes ønsker
Fakta: Fasilitatoren
Nytt kurstilbud fra DigitalNorway rettet mot norske små og mellomstore bedrifter (SMB), i form av praktiske workshops som går over 1-3 dager og vil arrangeres over hele landet, med base på Toppindustrisenteret i Oslo.
Du lærer om digital teknologi og kompetanse i praksis og vil jobbe med problemstillinger knyttet til egen virksomhet – med konkrete metoder, verktøy og kunnskap du kan ta med hjem til bedriften. De to første temaene er Fra data til verdi og Kundedrevet innovasjon.
Kursene er utviklet sammen med flere av de fremste norske fagmiljøene innen teknologi og innovasjon, og med støtte fra Stiftelsen Teknologiformidling.
Den ene telefonen
– Det er overraskende lite som skal til for å få ny kundeinnsikt som kan være svært verdifull, sier Trifunovic.
– Vi har sett at noe så enkelt som å ta en telefon til en kunde gir mange aha-opplevelser.
I workshopen får man ifølge Trifunovic ikke bare kompetanse og bevisstgjøring rundt dette, men også konkret arbeidsmetodikk.
– Vi skal vise hvordan man kan jobbe på en systematisk og lavterskel måte som kan tas med tilbake til bedriften.
Albertsen kaller på sin side opplegget for en kickstart.
– Det handler om å skape nye arbeidsvaner her og nå. Og fordi vi sitter i samme rom har vi også mulighet til å gi mer skreddersydde tips enn i et digitalt kurs.
Skal skape nye ideer
Siden deltakerne skal innhente kundeinnsikt for sin bedrift underveis, kan resultatene gå utover det rent lærerike. Som Trifunovic sier:
– Man kan få en helt ny forretningsidé allerede i workshopen.
I den forbindelse vies det også god tid til den kreative idéutviklingen som følger fra innsiktene.
– Først skal vi være strenge på å lage presise problemstillinger på kundens premisser, så skal vi lage 99 elendige ideer og finne én eller to veldig gode inni der, sier Albertsen.
– Her gir vi også muligheten til å dele og diskutere med deltakere fra andre bedrifter og andre bransjer.
Lagde matleveringstjeneste på fem uker
Og den gode ideen som kommer ut av kundeperspektivet kan være gull verdt, ifølge Haneng. Det kan til og med føre til nye og uante samarbeid, som da Posten møtte en av de store korona-utfordringene.
– I starten av pandemien var det tomme butikkhyller og folk var redde for å gå i butikken.
Posten innledet et samarbeid med matvarekjeden Coop og sammenlignet distribusjonspunkter for post rundt omkring i landet med beliggenheten til ulike butikker. Deretter kom de opp med en løsning for bestilling, vareplukk og hjemkjøring av mat.
– Vi hadde distribusjon, de hadde mat. Det tok fem uker fra vi hadde ideen til løsningen var live, og den dekker 80 prosent av Norges befolkning. Man kan få til mye på kort tid.
Haneng tror dette – innovasjon støttet av samarbeid – er en lærdom som gjelder like mye for mindre bedrifter.
– Selv om man er liten kan man gå sammen med en annen aktør og lansere noe nytt sammen.
Gode problemer
Samtidig understreker dette en av faktorene Albertsen i DigitalNorway mener viktigst for å lykkes med kundedrevet innovasjon.
– Skal man understreke noe her, er det viktigheten av å finne gode problemer som er verdt å løse.
Der det å finne kundeinnsikter og gode problemstillinger ofte er en ganske analog prosess, er dette ifølge Trifunovic bare første skritt på en lengre reise.
– Man må finne ut hva som skal løses først, og så vil løsningene veldig ofte være digitale. Det digitale mulighetsrommet vil vi vise gjennom flere forskjellige tech-workshops i Fasilitatoren.
Les mer og meld deg på:
Workshop: Kundedrevet innovasjon
Bli med på workshop 1. til 2. mars og lær å jobbe strukturert med kundedrevet innovasjon – slik at produktene og tjenestene du utvikler treffer behov.