– Strategien vår er å lage noe imponerende og gi det bort gratis

Hvordan kan din bedrift få oppmerksomheten fra andre bedrifter? Helena Brodtkorb i Folio deler her sine beste markedsføringstips.

En virtuell bedriftskonto. Et kort og en app for kjøp i bedrifter. Regnskapsførerens beste venn. 

Den norske teknologi-startupen Folio har blitt kalt alle disse tingene. En annen beskrivelse er at selskapet tilbyr digitale regnskapsverktøy for små og mellomstore bedrifter – gjerne i etableringsfasen – så de ansatte slipper å sløse bort unødig tid og energi i papirmølla.   

En viktig målgruppe er dermed bedrifter som ikke nødvendigvis har økonomistyring som sin viktigste drivkraft, forteller Folios kommunikasjonssjef Helena Brodtkorb.

– Mange av våre kunder er gode på helt andre ting enn økonomi. Kanskje til å spille trommer? Vår rolle er å bygge innovative løsninger som kan hjelpe folk til å leve av det de er gode på. 

I praksis innebærer det et bedriftskort og en mobilapp som sammen holder styr på og bokfører utlegg, kvitteringer og reiseregninger. Flere tjenester er i ferd med å rulles ut, både for bedrifter og en annen viktig målgruppe – regnskapsførere. 

– Vi er ikke en trussel mot regnskapsbyråer. Det er en lite strategisk måte å være i verden på. Vi vil mye heller være på lag med regnskapsførerne og gjøre også deres hverdag litt lettere.   

Som kommunikasjonssjef må Brodtkorb daglig pønske på hvordan hun best kan nå ut til målgruppen, som oftest andre bedrifter, med informasjon om deres eget produkt. Hva må egentlig til for å bli lagt merke til – og ikke minst hørt?

– Vi tror hardnakket på at løsninger som trengs og som fungerer, markedsfører seg selv.

Helena Brodtkorb, Folio

Bransjens beste ingeniører

Den viktigste delen av Folios markedsføringsstrategi er innovasjon, sier Helena Brodtkorb. 

– Vi tror hardnakket på at løsninger som trengs og som fungerer, markedsfører seg selv. Derfor har vi investert i de beste ingeniørene i bransjen.

Dette er Folio

  • Teknologiselskap. Har 11 faste ansatte og 1300 kunder høsten 2020
  • Grunnlagt av Dag Olav Norem og Wilhelm Joys Andersen i 2018
  • Bygger smarte verktøy for å starte og drive egen bedrift
  • Står bak gratistjenesten Stiftemaskinen.no

Som relativt fersk startup har Folio et begrenset markedsføringsbudsjett sammenlignet med mange av konkurrentene. De har derfor valgt å spre det glade budskapet på en raus måte.  

– Strategien vår er å lage noe imponerende og gi det bort gratis. Og håpe at kunden kommer tilbake etter mer, som de selvsagt må betale for. Da får vi muligheten til å bygge noe som gjør det lekende lett for kvinnen i gata å drive en bedrift, uten å snuble i tall, frister og papirarbeid, sier Brodtkorb.  

Hun legger til: 

– Som er vårt mål. Eller «purpose», for å si det på slimålsk.

Språk + design = essensielt  

Slimålsk, ja. 

Med bakgrunn som forfatter, forlagsredaktør og DN-spaltist – og utdanning innen kunstteori, et fag som kommer utstyrt med et eget sært og kronglete «stammespråk» (International Art English) – er Brodtkorb trolig mer opptatt av språk enn de fleste i norsk næringsliv.  

Det kommer til uttrykk både på Folios hjemmeside, som er skrevet i et klart og forståelig språk, og gjennom Brodtkorbs merkbare irritasjon over den oppblåste og tomme LinkedIn-lingoen som tidvis gjennomsyrer tekster fra næringslivet.   

– Det er et språk som først og fremst er lite pedagogisk. Fagfolk i «blårussfag» lærer ikke om formidling. Derfor tror jeg det var lurt av sjefen min å ansette en som meg. 

Hun etterlyser et fagmiljø for folk som jobber med tekst og design.    

– Innen produktutvikling er språk der UX-design var for ti år siden – en luksusting, nærmest. Men det er umulig å lage gode digitale produkter uten tekst som en essensiell del av designet. For meg er det en ny og veldig spennende måte å skrive på.  

Brodtkorbs beste tips for å gjøre bedriften mer synlig:

  • Bygg en e-postliste tidlig: Ikke vær blyg, selg hele visjonen, og annonser der kundene dine oppholder seg. Det koster ingenting å melde seg opp på en e-postliste, den er til gjengjeld masse verdt når du har noe å selge, så klin til.
  • Nyhetsbrev: Sett tydelige forventninger til hva slags innhold leserne vil få, og send ut jevnlig.
  • Hjemmeside: Legg ned masse arbeid i landingsidene dine, og test dem jevnlig hos folk som ikke vet hva man har prøvd på når man har laget dem.
  • Kontakt: Jobb med kundeservice selv. Ingenting er bedre enn å snakke jevnlig med menneskene du vil selge til. Snakk med potensielle kunder på telefon, test og juster budskap og tilbud.
  • Annonsér: Annonsér der du treffer kunden. Mål alle annonseaktiviteter. Husk at de annonsene du synes er fine, ikke nødvendigvis gjør det best. Ha alltid mange varianter av samme budskap, med ulike bilder, design og tekster. Prøv ut den rareste ideen din!
  • Innhold: Lag relevant og godt innhold til kundegruppen, og bygg tillit gjennom å tilby gratis hjelp. Vær smart når det gjelder søkeord, uten å lede kunden inn i SEO-labyrinter.
  • Relevans: En feit instagramkonto er verdt lite om den består av irrelevante følgere. Ikke bruk ressurser på å skaffe følgere i sosiale medier eller annonsere på plattformer der du ikke er sikker på om kundene dine oppholder seg.
  • Synlighet: Engasjer deg i bransjen og faget. Still opp i debatter og ta del i den offentlige samtalen. Ikke forveksle dette med intetsigende blogginnlegg fra bedriftens indre liv.

Se på alt med «nye øyne» 

Helena Brodtkorb har hatt en bratt læringskurve i løpet av sine to år i Folio hittil. Hun startet i en jobb der hun skulle markedsføre et produkt og en tematikk hun selv ikke følte hun hadde full kontroll på – tidvis har hun følt seg som «et romvesen som nettopp har landet på jorda». 

– Men jeg har lært utrolig mye om ting jeg tidligere var uinteressert i. Jeg skriver egentlig for å lære selv. Det er alltid en faglig utfordring å få noe som er vanskelig til å høres enkelt ut.   

Det at hun selv måtte dykke dypere i materien gjennom jobben, gjorde samtidig at hun innså viktigheten av å snakke til målgruppen på en lettfattelig måte – dette er stort sett folk som ikke kan like mye om produktet og tematikken som du etterhvert selv kan. 

– Jeg har satt meg inn tingene som gjør at du lykkes som gründer, fra hvordan du stifter et AS til å spare penger på å være smart med innleveringer til regnskap. Dette er vanskelig for alle. Jobben vår er å ufarliggjøre det, blant annet med artikler og guider som formidler disse tingene på en god og pedagogisk måte. 

– Regnskap og teknologi er i utgangspunktet to ting jeg hater. Så det kan herved anbefales varmt: Finn deg en jobb du hater!  

En stiftemaskin til begjær 

Stiftemaskinen er et godt eksempel på hvordan Folio jobber med markedsføring. 

I 2018 bygde selskapet en AS-stiftemaskin der hvem som helst kan gå inn og bruke fem minutter på å stifte et AS – helt gratis. Stiftelsespapirer og innsending til Brreg går av seg selv, det eneste kunden må gjøre er å signere papirer digitalt.

Under to år etter at Folio stablet Stiftemaskinen på beina, blir hvert femtende AS i Norge stiftet gjennom tjenesten. Og 85 prosent av alle som bruker Stiftemaskinen går videre med Folio som bedriftskonto.

– Selvsagt er Stiftemaskinen en markedsføringshack. Folk kan bruke den gratis fordi vi håper at det gjør at de velger en bedriftskonto fra Folio i samme slengen. Når vi har dem der, kan vi bygge smarte løsninger som de etterhvert vil betale for, sier Helena Brodtkorb.  

Hun forstår hvorfor folk blir skeptiske når de skjønner at Stiftemaskinen er gratis. 

– Men vi vil ikke bondefange noen. Vi lar folk velge akkurat den banken de vil ha når de bruker den, så den er uten bindinger, på ordentlig. 

– Filosofien vår er at vi ikke skal presse produktet vårt på kunder som ikke trenger oss.

Helena Brodtkorb, Folio

Dropper daukjøttet

Til tross for at Folios markedsføring drives av innovasjon, opererer selskapet naturlig nok også innenfor tradisjonelle kanaler som Facebook, Instagram og LinkedIn, med kontinuerlig testing og måling i bunnen.  

Viktigst av alt er imidlertid relevans, sier Brodtkorb.  

– Jeg er selv ansvarlig for innholdsmarkedsføring, og tenker på det hele tiden: Lager jeg bare en dårlig kopi av noe annet som fins der ute, og som egentlig ikke tar folk videre eller opplyser dem om noe viktig? Da kan jeg med fordel bare droppe det. Det siste verden trenger er mer ubehjelpelig drit som oversvømmer internett. 

Uansett om du er en mellomstor eller bitteliten fisk i den norske næringslivsdammen: Det er og blir en papirjungel der ute for nystartede bedrifter. 

Informasjon om hvordan man skal drive en bedrift på en ansvarlig måte er svært ettertraktet, og folk tørster etter å vite hva de skal gjøre og når de skal gjøre det, sier Helena Brodtkorb.    

– Filosofien vår er at vi ikke skal presse produktet vårt på kunder som ikke trenger oss. Det er et rasjonelt valg å kjøpe en av våre tjenester, og da er vi nødt til å selge noe som gir en reell verdi. Vi føler oss trygge på at vi ikke trenger å lyve eller forlede noen for å overleve.

Vil du bli bedre på digital markedsføring?

Veiviser

Digital markedsføring

Nå målgruppen din i riktig kanal med innhold som treffer!

607 Moduler0% Fullført