– Lar norske ledere lære om bærekraft og digitalisering av de aller beste
SHEconomys Green Tech Summit gir tilgang på de fremste miljøene innen teknologi og akademia i Silicon Valley. Meld deg på – før det blir fullt.
– Det er allerede stor etterspørsel etter smarte, grønne løsninger. Klarer du å ligge i forkant av alle kravene som i stadig større grad kommer fra kunder, investorer og myndigheter, vil det kunne gi positive utslag på bunnlinjen, sier Sigri Sevaldsen, forretningsutvikler i DigitalNorway.
Ignorerer du derimot denne utviklingen – enten bevisst eller fordi du ikke har god nok kompetanse på feltet – risikerer du ifølge Sevaldsen å stå igjen med skjegget i postkassen:
– Mest sannsynlig må du uansett gjennom disse endringene. Forskjellen er da bare at du allerede kan ha havnet bakpå – og at det skjer på andres premisser, i stedet for dine egne.
I hjertet av Silicon Valley
Dette er en av grunnene til at DigitalNorway i partnerskap med SHEconomy® og flere sterke aktører nå samarbeider om å arrangere det første nordiske Green Tech Summit i Silicon Valley 10.-12. oktober 2022.
Her kan nordiske ledere få innsikt i hvordan de best kan bygge virksomhetene sine smartere og grønnere, sier Benja Stig Fagerland.
Hun er prisvinnende forfatter og grunnlegger av SHEconomy®, kvinnen bak NHOs Female Future prosjekt, samt universitetslektor ved Universitetet i Sørøst-Norge og på MBA studiet på Edinburgh Business School/Høyskolen Kristiania. Nylig har hun også utviklet en videreutdanning i bærekraftig ledelse.
– God ledelse innebærer å identifisere nye utfordringer og tilegne seg nok kunnskap til å møte disse utfordringene på best mulig vis. Og det er vel knapt noen utfordringer vi står overfor nå, som ikke involverer bærekraft, sier Fagerland.
– God klimapolitikk er også god næringspolitikk, for klimapolitikken skal gi økt næringsutvikling, legger hun til:
– Vi skal kutte utslippene, ja, men det betyr ikke at vi skal nedskalere næringslivet. Tvert imot skal dette stimulere til å vri kapitalen over i mer bærekraftige anvendelser og skape nye arbeidsplasser.
Fagerland peker på hvordan vi allerede ser at kapitalmarkedet har begynt å belønne dem som går i riktig retning, og straffe dem som ikke gjør det:
– Det er en trend som bare vil øke fremover. De beste lederne lykkes fordi de klarer å tilpasse seg nye utfordringer. Fremtidens vinnere er de som har innsett at ansvaret for miljø og bærekraft ikke kan overses – de som ser en mulighet, og ikke en hindring.
Fakta: Green Tech Summit
En studietur om bærekraft for norske ledere, som arrangeres i Silicon Valley 10.-12. oktober 2022.
Arrangeres i samarbeid med Stanford TomKat Center for Sustainable Energy, Google, DigitalNorway, SINTEF, Tekna, Yara, Facebook, Aker BioMarine, ABB Global og SHEconomy®
Det er et begrenset antall plasser tilgjengelig – meld deg på før det er blir fullt!
Bærekraft + digitalisering = lønnsomt
Bærekraft handler altså i stor grad om å gjøre ting mer effektivt, og få mer ut av tilgjengelige (og ofte knappe) ressurser – ikke ulikt kjernen i digitaliseringsarbeidet mange bedrifter forhåpentlig også er i full sving med.
– Ettersom både bærekraft og forretningsutvikling går ut på å ivareta alle ressurser best mulig i et kretsløp, kan også den økonomiske veksten gjøres bærekraftig, sier daglig leder Liv Dingsør i DigitalNorway, som også er leder for SHEconomys styringsgruppe og strategiske råd.
Hun mener at norsk næringsliv og industri nå står overfor store muligheter til å utvikle teknologien, løsningene og forretningsmodellene som trengs i lavutslippssamfunnet:
– Bruk av data og digitale teknologier er en avgjørende drivkraft for en bærekraftig omstilling. Nå gjelder det å omsette potensial til konkrete handlinger i egen virksomhet.
Deltakerne på Green Tech Summit får slik sett et potensielt stort forsprang: Gjennom besøk til blant annet Stanford-universitetet og Google, får de muligheten til å lære fra noen av de aller skarpeste:
– Vi må ikke glemme hvilken effekt det har å løfte blikket litt, og lære av andre – gjerne de beste. Da kan det å få et innblikk i hvordan noen av de største og mest fremoverlente teknologiske og akademiske miljøene jobber, ha stor verdi.
Stor interesse fra norske ledere
Ifølge Fagerland er interessen for Green Tech Summit merkbar. Allerede har flere meldt seg på, til det som er et begrenset antall plasser.
– Det er tydelig at norske ledere ser behovet for å lære mer om bærekraft og digitalisering. Neste års Green Tech Summit blir derfor den første i en serie av årlige internasjonale samlinger knyttet denne tematikken, sier hun.
Selv om deltakerne ikke nødvendigvis blir fullt utlærte bærekraftseksperter etter oppholdet i Silicon Valley, håper hun at kunnskapen og inntrykkene derfra kan lede til noe mer når de kommer hjem.
– Å lede bærekraftig vil kreve at vi tenker nytt og tar i bruk ny teknologi. Vi må stille oss selv spørsmålet «På hvilken måte kan jeg som leder bidra til at vi er bærekraftige?» – og identifisere tiltak som kan gjøre en forskjell i to dimensjoner. For det første ved å sikre god forretningspraksis på alle vesentlige områder. For det andre ved å lete etter muligheter for å maksimere virksomhetens nytte for samfunnet.
Lansert bærekraft-veiviser
DigitalNorway lanserte i høst Veiviser Bærekraft & Digitalisering, et verktøy som gjør det enklere for norske bedrifter å arbeide mer bærekraftig.
– Mange selskaper, små som store, vet at de må begynne å vri driften i mer bærekraftig retning. Men hvor skal de begynne – og hvordan skal de gå frem? Det er ikke alltid lett å bevege seg i riktig retning, når du ikke helt hvor skoen trykker, sier Sevaldsen og fortsetter:
– Med veiviseren ønsker vi å gi en god oversikt over konkrete utfordringer og muligheter, slik at det også blir lettere å gyve løs på disse.
Konkurransefortrinn i bærekraft
En bærekraftsatsing i bedriften gir gjerne følgende konkurransefortrinn:
- Bærekraft gir bedre omdømme
- Du kan spare penger på effektivisering
- Du får mer ut av ressursene dine
- Unngå dyr omstilling ved å ligge i forkant av kravene
- Det er stor etterspørsel etter nyskaping og innovasjon – se på bærekraftsmålene som en meny over muligheter
Lær mer om hvilke fordeler et bevisst arbeid med bærekraft kan gi din bedrift i Veiviser Bærekraft & Digitalisering.
Veiviser
Bærekraft & digitalisering
Den komplette startguiden for å jobbe effektivt med bærekraft, digitalisering og forretningsutvikling.
Tema
Bærekraft
Å drive bærekraftig er ikke lenger det motsatte av å drive lønnsomt – tvert imot. Her kan du lære mer om hvilke muligheter bærekraft kan innebære for din bedrift, og hvordan du bør gå frem.