Slik kan simulert virkelighet spare tid, penger – og klimagassutslipp
Nå er AR- og VR-teknologi så god at de kan bidra til å løse kritiske oppgaver for norske bedrifter. – De som allerede har tatt det i bruk, har et stort forsprang, mener gründer.
VR- og AR-bedriften Pointmedia opplever en sterk økning i interessen for teknologien de leverer, og ser at det stadig kommer til flere nye bruksområder.
Korona-situasjonen har tvunget svært mange bedrifter til å tenke nytt, og som en følge av dette har bruken av digitale løsninger skutt i været. For mange innebærer det noe så «enkelt» som videomøter, men andre har tatt i bruk verktøy for virkelighetssimulering.
– Vi har aldri opplevd så mye trykk tidligere. «Alle» ville ha brillene våre og på et tidspunkt hadde vi problemer med å levere, forteller Jo Jørgen Stordal, gründer og VR-produsent i Pointmedia. De leverer AR- og VR-briller for bruk på arbeidsplasser.
Vil du lære mer om AR og VR?
Mikrokurs
VR: Virtuell virkelighet
Mikrokurset som lærer deg det viktigste om VR på 5 minutter.
Mikrokurs
AR: Utvidet virkelighet
Mikrokurset som lærer deg det viktigste om AR på 5 minutter.
Ifølge Stordal er det «fort gjort å hope sammen» de to begrepene VR og AR.
– Men egentlig er det to ganske forskjellige teknologier. Det er litt som fly og helikopter: de fasiliterer de samme målene, men har ganske ulike bruksområder.
Ifølge Stordal passer teknologien for alle som vil gjøre opplæring, kursing og mengdetrening av ansatte. Pointmedia har for eksempel en kunde som utfører kontorarbeid, og disse har bestilt et innføringsprogram for nyansatte. Gjennom programmet kan de bevege seg gjennom bygningen og lære den å kjenne, og det vil også være quizer og oppgaver underveis.
– Dette er kanskje ikke noe som velter en bedrift som ikke tar det i bruk, men det effektiviserer onboarding-prosessen og gjør det morsommere og mer lærerikt for nyansatte. Det gir en stor avkastning på en forholdsvis lav investering, sier Stordal.
Hvilke bedrifter bør ta i bruk AR og VR?
Teknologien er i rask vekst, og blir benyttet innen stadig flere områder. De vanligste bruksområdene er foreløpig:
- VR: Innen spillteknologi
- VR: Opplæring og trening, som for eksempel fly/båtsimulator, samt sikkerhetstrening
- VR: Innen undervisning
- AR: Visualisering av produkter; IKEA lar deg gjennom sin løsning “se” møbler i stua di på mobilskjermen
- I nyheter og sport blir AR benyttet til å vise prognoser og søyler på skjermen
Trygg trening på høyrisiko-oppgaver
Ifølge Stordal er VR det kraftigste digitale verktøyet for simulering, trening og opplæring. I en jobbsammenheng gjør dette at de ansatte kan få en førstehåndserfaring med arbeidsoppgaver, uten å legge beslag på utstyr eller å måtte være fysisk til stede for eksempel på en oljeplattform.
– AR egner seg på sin side best som et feltverktøy. Se for deg at du må skifte en maskindel eller gjøre vedlikehold på utstyr, uten egentlig å ha nok kunnskap til å utføre arbeidet. I stedet for å vente på fagmannen, kan du se fremgangsmåten steg for steg i brillene og få holografiske instruksjoner, sier Stordal.
Fakta: VR og AR
- Med VR (virtual reality eller virtuell virkelighet) foregår all handlingen inne i en lukket brille, og gir deg en personlig tilstedeværelse i den digitale verdenen. Du beveger deg og utfører oppgaver i et simulert landskap.
- AR er en forkortelse for augmented reality, eller utvidet virkelighet. AR-briller har et gjennomsiktig glass slik at brukeren kan se de faktiske omgivelsene den befinner seg i. Teknologien legger på et ekstra lag med informasjon i glasset – du ser digitale elementer i de virkelige omgivelsene. Mobilspillet er Pokémon Go er kanskje det mest kjente AR-eksempelet.
Reduserer klimaavtrykk og smitterisiko
Ifølge Stordal er det først og fremst til opplæring, trening og instruering at simuleringsteknologi virkelig kommer til sin rett. En ansatt kan trene på svært kompliserte og farlige oppgaver i det uendelige, uten risiko. Bedriften er dermed sikret at de ansatte får praktisk trening, samtidig som de unngår personskader eller potensielt store økonomiske konsekvenser.
– Når du trener på arbeidsoppgaver med VR-briller, blir du egentlig «lurt». Kroppen tror du er tilstede og husker det dermed som en personlig opplevelse – du har faktisk gjort det selv, sier Stordal.
Pointmedia har for eksempel levert et VR-system til Nelfo, myntet på å redusere skader og ulykker i forbindelse med arbeid med sterkstrøm. Stordal mener at dette er både viktig og riktig bruk av teknologien.
– I stedet for å fly åtte ansatte til Trondheim for opplæring, kan de lære der de befinner seg. Dermed sparer de reisetid, reduserer klimaavtrykket og – i disse dager – smitterisikoen, i tillegg til at opplæringen kan skje i trygge omgivelser.
Får digital veiledning i sanntid
AR er som nevnt godt egnet til bruk der et arbeid skal utføres.
– Det vi selger mest av er egentlig ganske enkle briller utstyrt med et kamera og display til kunder i oljebransjen. Før måtte ansatte på en oljeplattform vente på en ekspert når avvik ble avdekket. I dag «ringer» fagmannen til AR-brillen og snakker direkte med den ansatte i felt, sier Stordal.
Eksperten kan dermed se problemet i sanntid og gi instruksjoner for hvordan den skal utbedres. Kollegaen ute på oljeplattformen trenger ikke å ha utført operasjonen tidligere, ettersom den vil se digitale elementer i brilleglasset – for eksempel kan den ansatte se en grafisk fremstilling over hvilken ventil som må skiftes, hvilken vei den skal skrus ut og den nye skrus inn.
– Man gjør også innsparinger i nedetid, noe som kan være ekstremt viktig i en rekke bransjer. I tillegg logges arbeidet som utføres, slik at det kan brukes som dokumentasjon senere, forklarer Stordal.
Hyllevare som tilpasses kunden
Både AR- og VR-teknologiene vært gjennom en rivende utvikling de siste årene, men det er først nå at er mulig for praktisk gjennomførbart å bruke i jobbsammenheng. Inntil nylig har nemlig maskinvaren satt begrensninger.
– Nå er maskinvaren endelig god nok, og det er faktisk litt slik vi så med IT-revolusjonen på 90-tallet og utviklingen av smarttelefoner i nyere tid. Nå, som da, ser vi at de som allerede har tatt i bruk AR eller VR har et stort forsprang, mener Stordal.
At teknologien er blitt såpass moden har gjort det mulig for Pointmedia å utvikle et eget system som kan skreddersys til kundens behov. Stordal innrømmer at ikke var gjort i en håndvending – noe som til syvende sist er en stor fordel for kundene deres.
– Vi har egentlig gjort AR og VR til hyllevare. Kundene får nøyaktig det de trenger i moduler som kjapt og billig kan settes opp. Jeg tror det er sånn man må jobbe digitalt i dag. Nå kjøper folk lisenser – og skal man konkurrere må man levere raskt og til en rimelig pris.
Vil du lære mer om VR og AR?
Mikrokurs
VR: Virtuell virkelighet
Mikrokurset som lærer deg det viktigste om VR på 5 minutter.
Mikrokurs
AR: Utvidet virkelighet
Mikrokurset som lærer deg det viktigste om AR på 5 minutter.