Ta beslutninger basert på reell innsikt – testing og data
Ved å ta beslutninger basert på data, fakta og tester sikrer du godt fundamenterte beslutninger som ikke tas basert på magefølelse og intuisjon.
Siden du ikke kan vite hvordan verden kommer til å endre seg og hvordan behovene til virksomheten og brukerne/kundene dine vil endre seg i fremtiden, bør du heller ikke bruke like lang tid som før på planlegging. Du ender fort opp med en løsning som ikke oppfyller de behovene du har i fremtiden dersom du bruker lang tid på å spesifisere en detaljert plan, eller kravliste, som du følger slavisk.
Prøv i stedet å detaljere det viktigste – hvilke behov skal du løse? Lag så noe som løser det viktigste, test og skaler opp hvis det fungerer og du treffer en etterspørsel i markedet.
Da Skatteetaten, i sin tid utviklet forhåndsutfylt selvangivelse, startet de med det enkleste tilfellet – folk med en jobb, et hus og en bil. Deretter bygget de gradvis ut systemet til at løsningen omfattet mesteparten av befolkningen. En slik tilnærming forhindrer at du gaper over for mye, tvinger frem forenkling av hva systemet skal gjøre og holder farten oppe.
Så hva kan du gjøre helt konkret?
Planlegg hvordan du skal teste nye produkter/tjenester med reelle kunder eller brukere:
– Lag «falske nettløsninger» for å teste etterspørsel
– Gå ut på gaten og snakke med folk
– Sett en prototype i salg slik at du får testet løsningens verdi raskt
Gå gjennom hvilke data virksomheten samler i dag og sørg for:
– Høy kvalitet i dataene
– Innsamling av data i tråd med GDPR
Bruk analyser og kundeinnsikt heller en intuisjon som grunnlag for beslutninger.
Hva slags testing kan vi gjøre?
Her møter vi Bård og hans bilutleie-firma en siste gang. Han har bestemt seg for å utvikle en app for å digitalisere hele booking-prosedyren. Før han setter i gang utviklingen, lager han noen digitale mockups og papirprototyper. Her får han mange tilbakemeldinger, og går gjennom flere iterasjoner.
Bård får så laget en enkel nettløsning som i grove trekk vil minne om det ferdige produktet. Han henvender seg til faste kunder som har hatt en bedriftsavtale over lengre tid, og gir dem muligheten til å teste ut den nye løsningen.
Gjennom brukertestingen får Bård verdifulle tilbakemeldinger:
- Løsningen virker enkel å ta i bruk, og tar kunden trygt gjennom bookingen
- MEN: Det tar for lang tid før bestillingene blir registrert på firmaets side, noe som fører til dobbeltbookinger
- Flere kunder opplevde at siden tok lang tid å laste inn – bildefilene har for høy oppløsning og er dermed avhengig av rask nettilkobling
- Nettløsningen lastes inn ulikt på iPhone og Android-mobiler
- Løsningen virker å samle inn store mengder data fra brukerne – faktisk for mye. Innsamlingen er dermed ikke i tråd med GDPR
Med denne innsikten har Bård mulighet til å sette opp en prioritert liste for utbedring av feilene, og starte apputvikling i full skala.
TIPS
Vil du lære mer om hvordan du stegvis kan gå frem for å teste om løsningene dine er i tråd med brukerens- og kundenes forventninger? Da anbefaler vi at du tar en titt på Veiviser Innovasjon – link finner du HER.