Optimal nettside

Optimal nettside med SEO- og innsiktsarbeid

MacBook Pro showing vegetable dish
Foto: igormiske/Unsplash.com

Det er viktig at bedriften din har en oversiktlig nettside, slik at kunden lett kan finne den informasjonen han/hun er på jakt etter. Det bør også være lett å kontakte deg.

Og husk: Nettsiden din må fungere godt på mobil.

En god og oversiktlig nettside er viktig!

En godt strukturert nettside med relevant og interessant innhold er viktig i forbindelse med søkemotoroptimalisering (SEO), og blir premiert av Google i form av bedre synlighet ved søk.

I tillegg vil en god nettside være kjøpsutløsende for besøkende kunder. Her kommer gjerne content marketing (innholdsmarkedsføring) inn i bildet: Med godt og leseverdig innhold med en relevant knapp eller lenke som oppfordrer besøkende til å utføre en handling (Call to action – CTA), kan en engasjert leser lettere omvendes til å bli en kunde.

Hvordan presterer nettsiden din?

For å se hvordan nettsiden din scorer på SEO, samt hvilke søk som leder inn til din nettside i dag, kan du leke deg litt i Googles eget verktøy Google Search Console. Her får du nyttige tips til hva du kan gjøre bedre.

Mest mulig innsikt om kundene dine og de som besøker nettsiden er viktig. Ved å koble nettsiden sammen med for eksempel Google Analytics, får du tilgang til statistikk over hvem som besøker nettsiden, hvilken kanal trafikken kommer fra, og hvilke handlinger de foretar seg på nettsiden. Sett opp mål og ønskede brukerinteraksjoner i Analytics for å se hvor mange mål du oppnår, som for eksempel et produktsalg eller et utfylt kontaktskjema. Innsiktsarbeid gir deg nyttig kunnskap om hvilken markedsføringsstrategi som faktisk virker, og om innholdet ditt oppleves som relevant.

Fakta: Søkemotoroptimalisering (SEO)

Ved å gjøre innholdet på nettsiden din mer tilgjengelig og forståelig for Google-robotene, sikrer du også at de som søker etter informasjon eller produkter ender opp hos deg.

SEO er et eget fag i konstant endring, men det er enkelte grunnleggende ting alle bør kunne:

  • Alle sider må ha en H1, en hovedoverskrift
  • Ha beskrivende titler og mellomtitler på alt du publiserer
  • Bildefiler bør navngis med bedriftsnavn og hva/hvem det er bilde av
  • Tekstmengde på hver side bør faktisk ikke være for kort i forhold til mengden kode
  • Nettadressen (URL) bør beskrive innholdet best mulig med nøkkelord – som dette:
    • God URL: https://dittdomene.no/baderom/hvit-porselen-klosett
    • OK URL: https://dittdomene.no/klosett/hvit-porselen
    • Dårlig URL: http://dittdomene.no/farge-234-klosett

God praksis for nettsider er at de følger krav til universell utforming. Eksempler på dette er kontraster som gjør teksten lesbar, og gir alternativ beskrivende tekst for samtlige bilder. Les mer om dette hos uutilsynet.

Helene tar grep om SEO

Husker du Helene, hun som bruker Trello når hun prosjektstyrer utviklingen av bedriftens nye nettsider? Når siden fylles med innhold, er god søkemotoroptimalisering (SEO) noe av det første Helene prioriterer.

I Trello legger hun inn en oppgave på å gjennomføre søkeordsanalyser, og tagger virksomhetens SEO-ekspert – som tilfeldigvis er henne selv. Bedriften jobber med PR, og Helene bruker verktøyet SEMrush (se neste steg, «Synlighet») for å se hva folk faktisk søker på når de er ute etter PR-tjenester – og hvordan både hennes egen og konkurrerende byråer rangerer på disse søkene (altså hvor høyt opp på resultatlisten i Google de ligger).

Når hun har identifisert nøkkelordene hun ønsker at bedriften skal rangere høyt på, går hun systematisk til verks for å inkludere disse i titler, mellomtitler, URL-er, bildetekster og filnavn på den nye nettsiden.

Andre grep Helene tar for å forbedre nettsidens SEO, er blant annet at hun passer på at alle tekster på nettsiden er utfyllende og velskrevne, at alle bilder er komprimert riktig for å laste inn fort (og at de blir gitt en «alt-tekst» – en beskrivelse av hva som er avbildet), og at URL-adresser fra den gamle nettsiden får «redirects» til den nye siden. Sider som laster tregt eller gir en feilmelding er ødeleggende for søkeordsrangeringen. Nettsidene skal være ryddige og tydelige, og det skal være enkelt for målgruppen å finne svar på det de lurer på.

Ikke minst: Fra begynnelsen av, har hun understreket overfor utviklerne at nettsiden må være minst like rask, flott og brukervennlig på mobil som på desktop.