Kunden først!
Vær bruker- og kundeorientert i alt du foretar deg. Da reduserer du risikoen for å levere et produkt eller en tjeneste som ingen brukere eller kunder etterspør.
Å være kundeorientert innebærer å innrette alle deler av organisasjonen for å effektivt kunne imøtekomme kundenes skiftende behov og preferanser.
Du som leder må være oppmerksom på det som skjer i markedet, og følge med på endringer i brukernes/kundenes adferd og behov. Følg med på eksterne drivkrefter som kan påvirke brukernes og kundenes adferd og behov. Sørg for god dialog med dem dere skal levere til, og involver dem gjerne i testing, produkt- og tjenesteutvikling. God kundeinnsikt får du ikke nødvendigvis gjennom salgsmøter, men heller gjennom andre former for interaksjon med brukerne/kundene dine.
Tidligere fant man ofte IKEA-gründer Ingvar Kamprad i betalingskassen. Han mente det var den billigste og mest effektive metoden for å komme i kontakt med betalende kunder på, da han kunne spørre kunden direkte om hvorfor de kjøpte de ulike produktene deres.
Kundens problem bør være ditt problem. Noen spørsmål du bør stille deg er:
- Hva er hovedproblemene til kundene?
- Hvor mye koster det oss å løse problemet?
- Hvem bør løse problemet? Er det oss eller noen andre?
Så hva kan du konkret gjøre?
Sett av en fast tid hver måned – minimum noen timer (gjerne mer!) for dialog med brukerne/kundene dine:
– Bli med på medlytt på kundesenteret
– Dra ut i en butikk og observer kundene dine
– Opprett en fokusgruppe med brukerne/kundene dine
Sett opp mulighet for å få tilbakemelding fra brukerne/kundene dine på et passende sted:
– Tilbakemelding etter fullført kjøp/levering
– Tilbakemeldingsfunksjon på nettside eller app
Ring enkelte brukere/kunder for å høre hva de er opptatt av og om det er noe de tenker kunne vært bedre.
Tips
Vil du lære mer om hvordan du stegvis kan gå frem for å sikre at løsningene dine alltid treffer blink hos kunden/brukeren?
Da anbefaler vi at du tar en titt på Veiviser Innovasjon – link til veiviseren finner du HER.