Hva brukes avansert dataanalyse til?
Vi deler gjerne avansert dataanalyse inn i fire hovedkategorier:
1. Deskriptiv analyse: Hva har skjedd?
Deskriptiv, eller beskrivende, analyse sier noe om hva som har skjedd over et gitt tidsrom. Dette kan for eksempel være informasjon om utviklingen i antall sidevisninger, hvilke sidevisninger som har generert salg og hvordan salget har utviklet seg den siste måneden.
2. Diagnostisk analyse: Hvorfor skjedde det?
Diagnostisk analyse fokuserer mer på hvorfor noe skjedde. Her inkluderes gjerne hypoteser og ulike data. En slik analyse vil for eksempel kunne forsøke å finne svar på hvorfor salget har økt og i hvilken grad dette kan forklares. Skyldes det en markedsføringskampanje, eller har kanskje variasjon i været hatt en minst like stor effekt?
3. Prediktiv analyse: Hva kommer til å skje, når vil det skje og hvorfor vil det skje?
Prediktiv analyse bygger videre på de to foregående analysene og sier noe om hva som sannsynligvis kommer til å skje på kort sikt. For eksempel kan den gi svar på hva som skjedde med salget forrige gang vi hadde en varm sommer, og hvor mange værmodeller som spår en varm sommer i år.
4. Preskriptiv analyse: Hva bør vi gjøre med det som skjer?
Preskriptiv, eller normativ, analyse tar dette et skritt videre ved å bruke maskinlæring til å løse problemer og foreslå alternative handlinger basert på denne informasjonen. For eksempel at iskremfabrikken bør legge inn et ekstra kveldsskift fra mars for å øke lagerbeholdningen tilstrekkelig når sannsynligheten for en varm sommer overstiger 61 prosent.